Bár a cukor ára elszállt, nem kaptunk sokkot az árstop kivezetése után

A magyar háztartások költségvetésében a rezsi mellett az élelmiszerek teszik ki a legnagyobb részt, így az élelmiszerárak nyomon követése különösen fontos lehet a mostanihoz hasonló magas inflációs időszakokban. Több mint három és fél éve tartó sorozatunkban minden hónap végén ugyanazt a 42 terméket vásároljuk meg (a lista a csillagra kattintva nyílik meg* Burgonya (piros) 3 kg Cukor, 0,5 kg Liszt, 1 kg Olaj (napraforgó), 1 l Vaj, 0,25 kg Félbarna kenyér, 3 kg Zsemle, 0,5 kg Kifli, 0,5 kg ESL tej 1,5%, 1 l ESL tej 2,8%, 1 l Tejföl 20%, 0,5 l Natúr joghurt, 0,5 l Kefir, 0,5 l Paradicsom, 1 kg TV paprika, 0,5 kg sárgarépa, 0,5 kg sárgarépa, 0,2 kg Alma, 1 kg Banán, 0,5 kg Őrölt kávé (100% Arabica) 0,25 kg Csirkemell, 1 kg Pulykamell, 1 kg Darált sertéshús, max. 20% zsírtartalom, 0,5 kg Sertés Párizs, 0,2 kg WC papír, kétrétegű, 200 lap Coca-Cola, 1 l Zabital, 1 l Rizs, (min. “A” minőség) 0,5 kg Spagetti tészta, (durum) 0,25 kg Tojás, 10 db Vöröshagyma, 0,25 kg Kígyóuborka, 1 db Szénsavas ásványvíz, 3 l Só, 0,05 kg Túró, 0,2 kg Gouda sajt, 0,2 kg Sertés karaj, 1 kg Trappista sajt, 0,2 kg Kakaós/fahéjas csiga, 0,2 kg Uht tej, 1,5% 1 l Uht tej, 2,8% 1 l Narancssárga, 0,3 kg), azonos módszertannal (erről a leírást a csillagra kattintva tekintheti meg* Termékenként, kilogrammonként, literenként, darabonként, WC papír esetén laponként konkrét árat rögzítünk. Akciós termék esetén a nem eladási árat úgy számoljuk ki, hogy a rövid távú, de nagymértékű átmeneti árcsökkentés ne okozzon nagy ingadozást a havi adatokban. Ezek jellemzően: 1) “Akciós” feliratú címke. ” 2) Százalékos kedvezményt jelző címke 3) Alacsonyabb és magasabb árat tartalmazó címke, az “akció” szó és/vagy százalék nélkül is. Ha csak egy ár látható a címkén, annak színétől és formájától függetlenül nem tudjuk eldönteni, hogy a termék akciós-e vagy sem, ezért nem akciósnak tekintjük. Példa: Minden hónapban vásárolunk egy kiló terméket a legalacsonyabb elérhető fajlagos áron, még akkor is, ha ez az ár a két kilós csomagra vonatkozik. Ez biztosítja, hogy ha a termék egy kilogrammos csomagolását eltávolítják, és helyette például az 1,25 kilogrammos változatot vezetik be, összehasonlításunk visszamenőleg érvényben marad. Külön terméknek számít például a különböző zsírtartalmú tej, de minőségileg nem teszünk különbséget burgonya vagy alma között. Utóbbinál azt feltételezzük, hogy az árérzékenyebb vásárlók sem tekintik ezeket különálló, egymással nem versengő termékeknek. Ha egy adott áruházláncon belül egy termék ára regionálisan eltér, az üzletek többségében érvényes árat veszik figyelembe.). Augusztus végi adataink azt mutatják az éves infláció többé-kevésbé egyszámjegyűvé vált, de a magyar vásárlók vásárlási terhei csak nagyon kis mértékben csökkennek. Egy éve az általunk vizsgált négy áruházláncban (Aldi, Lidl, Penny és Tesco) átlagosan 22 896 forintba került a 42 tételből álló vásárlásunk, most augusztus 31-én pedig 23 994 forintot fizettünk volna ugyanezért. A mostanihoz hasonló értéket csak a nagy felfutás előtt, 2021 őszén mértünk. Fontos azonban, hogy az alacsony arányt nagyrészt a bázishatás okozza: a tavaly augusztusi érték már nagyon magas volt, ill. most már csak azt látjuk, hogy ettől a magas értéktől még kúszik a mutató, csak most jóval kisebb ütemben. Ha a két évvel ezelőtti, 2021 augusztusi kosárértéket nézzük (16 574 forint), 44,8 százalékos inflációt látunk. Ha hónapról hónapra követjük kosarunk értékét, akkor is látható, hogy a nagyon masszív és hosszan tartó drágulás után az összeg 2023 februárja óta folyamatosan csökken, de csak kis lépésekben, és még így is nagyon magas az inflációs korszak előtti átlagos szinthez képest És ha megnézzük az életszínvonal talán legfontosabb adatsorát, vagyis azt, hogy a havi átlagjövedelem mekkora részét veszi fel ugyanaz a vásárlás, szintén csak lassú, kis javulást látunk. Kosarunk a kilenc korábbi termékből hét terméket tartalmaz, amelyek árváltozásait az alábbi grafikon mutatja: A cukor ára a szakma elvárásainak megfelelően hirtelen az egekbe szökött, a csirkemell nagymértékű drágulása sem meglepő, sokkal inkább az, hogy a 2,8 UHT tej és liszt nem drágult számottevően. Fontos adalék, hogy az általunk vizsgált üzleteknek ezeket a termékeket kötelező vételáron, vagy 15 százalékkal alatta kell értékesíteniük egy kötelező kiárusításnál, azaz továbbra is jelentős veszteséget kell átvinniük más termékekre, így az értékek nem normál piaci feltételeket tükröznek. Kosarunkat az említett cukor és csirkemell mellett egyáltalán nem jellemezte áremelkedés júliushoz képest, inkább árcsökkenést mértünk, ami végül bőven ellensúlyozta a cukor-csirkemell- drágulást. egyenként több mint 10 százalékos uborka-hagyma-tészta kombináció. A Központi Statisztikai Hivatal pénteken teszi közzé augusztusi adatait, de eddigi tapasztalataink alapján a G7 szubjektív megítélése általában egy hónappal korábbi adatokra épül. Mivel júliusban éves összevetésben 12,4 százalékos élelmiszerár-emelkedést tapasztaltunk, most a KSH-tól is hasonló adatokat várunk. A következő, október elején várható szeptemberi hivatalos KSH-mérésen viszont jó eséllyel már egyszámjegyű lesz az élelmiszerinfláció, ami összhangban lehet a kormány céljaival. A jelenlegi adatok alapján erre számítunk nem az élelmiszereken fog múlni, hogy év végére sikerüljön elérni az általánosan meghatározott egyszámjegyű inflációt. – Ezt az összefoglalót egy AI (v1) generálta. A cikk forrása: https://g7.hu/penz/20230907/bar-a-cukor-ara-elszallt-nem-kaptunk-sokkot-az-arstop-kivezetese-utan/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük